Od 19 lutego 2018 nasza szkoła przystąpiła do programu „Mądra szkoła czyta dzieciom” prowadzonego przez "Fundację ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom".

Celem programu jest promocja czytelnictwa i wartościowej literatury oraz wspieranie rozwoju moralnego młodzieży oraz zainteresowanie dzieci i młodzieży książką, rozbudzenie potrzeby czytania, zwiększenie zasobu słownictwa, wzrost wiedzy ogólnej uczniów, wzrost zrozumienia tekstów i poleceń, poprawa umiejętności refleksji i krytycznego myślenia, rozwój wyobraźni i poczucia humoru, poprawa wzajemnych relacji, powstawanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami, spadek ilości aspołecznych, prowokacyjnych i agresywnych zachowań, wzrost zaangażowania rodziców w czytanie dzieciom w domu, wzrost czytelnictwa.

ZASADY UDZIAŁU W PROGRAMIE:

 

  • każda pierwsza, pełna (gdy są wszyscy uczniowie, a nie grupa) lekcja danej klasy rozpoczyna się czytaniem, które trwa do 20 minut
  • nauczyciel przedmiotu prowadzący daną lekcję czyta głośno dzieciom
  • książkę do czytania wybiera wychowawca; ma ona dotyczyć problemów dzieci w danym wieku, mogą to być pozycje polecane też przez uczniów

JAK CZYTAĆ UCZNIOM?

Regularnie. Z radością! Okazując entuzjazm dla wspólnej lektury, interesująco wykorzystując: głos, wzrok, twarz, ręce, i całe ciało, przez 20 minut każdego dnia! Nie na stopnie i odpytywanie; ważna jest rozmowa po przeczytaniu, ewentualnie rysowanie u młodszych dzieci

„Osiąganiu rezultatów głośnego czytania sprzyja systematyczność – jedynie w grupach uczestniczących w Programie, zajęcia z głośnego czytania odbywają się codziennie i o stałych porach dnia. Drugim ważnym czynnikiem, wpływającym na efekty czytania na głos, jest podniesienie rangi czytania, co uzyskuje się poprzez uczynienie z głośnego czytania pełnowartościowych zajęć, a nie przypadkowego przerywnika czy też sposobu na wypełnienie ad hoc czasu między innymi zajęciami w przedszkolu. Trzecim czynnikiem jest wierne odczytywanie tekstu dzieła literackiego, bez zastępowania go opowiadaniem przez osobę czytającą, gdyż to upraszcza i zubaża przekaz, a przez to ogranicza dzieciom możliwości rozwoju ich kompetencji językowych.” (www.calapolskaczytadzieciom.pl )

Głośnemu czytaniu będą towarzyszyć badania dotyczące efektów realizacji programu: przeprowadzenie ankiety wśród uczniów we wszystkich klasach szkoły podstawowej i gimnazjum, przeprowadzenie przez wychowawców i polonistów testów czytania ze zrozumieniem oraz pisania dłuższej wypowiedzi. Czytamy dzieciom do 30.01.2019, później badania zostana powtórzone

Książki wybrane do czytania – luty 2018:

kl. 0 – Widłak Wojciech "Pan Kuleczka"

kl. 1 – Grażyna Bąkiewicz „Korniszonek”

kl. 2 – Sempe i Goscinny „Mikołajek”

kl. 3 – Roksana Jędrzejewska-Wróbel „Siedmiu Wspaniałych”

kl. 4 – Edmund de Amicis „Serce”

kl. 5 – Ursula K. Le Guin „Czarnoksiężnik z Archipelagu”

kl. 6 – Brandon Mull „Baśniobór”

kl. 7 - „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach” Praca zbiorowa

kl. II gim. - A. Ferrara „Byłem zły”

kl. III gim. - Dorota Terakowska „Ono”

W artykule wykorzystano materiały ze strony http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/madra-szkola. Tam można też znaleźć więcej informacji na ten temat. 

Koordynatorzy programu:

Agata Ranft-Liwo, Jolanta Bieniasz, Agnieszka Różycka


Zaloguj

Zaloguj się

Nazwa *
Hasło *
Zapamiętaj mnie
lipiec 2018
P W Ś C Pt S N
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Wkrótce...

Brak wydarzeń

Dzwonki

1. 08:15 - 09:00
2. 09:10 - 09:55
3. 10:05 - 10:50
4. 11:00 - 11:45
5. 12:00 - 12:45
6. 13:00 - 13:45
7. 13:50 - 14:35
8. 14:40 - 15:25

Nasze certyfikaty